Noriu padėti Tau kalbėti
2018 m. sausio 15 d. 12:11,
Komentarų nėra
"Noli liūli?", "Kiek tau metuku? Ketuli?", "Ar darei amam? Nia?", "apapa!" ir visi kiti panašūs pavyzdžiai apie tai, kaip pataikaujame vaikams, kurie yra pradėję kalbėti. Pirmiausia, vertėtų atskirti, kai vaikas dar nekalba išvis, arba tik tik įsisavina garsažodžius - tokiu atveju "amam", "apapapa" ir kiti yra visiškai suprantami ir net būtini.
GARSAŽODŽIŲ laikotarpiu, toks bendravimo būdas yra pats palankiausias, tėvams palengvėja gyvenimas, kai jau gali suprasti, ko tavo mažasis džiaugsmas nori - valgyti, miegoti ar kakoti. Garsažodžiai tampa lig lengva artikuliacinė mankštelė lūpoms bei liežuviui, išjudinanti veido raumenis ir formuojanti artikuliacinį aparatą tolesnei kalbos kelionei.
Girdėdami suaugusiųjų kalbą, garsus aplinkoje, miklindami pirštus vaikai po truputį išjudina kalbinius smegenų centrus ir tada tėvai pradeda girdėti, kaip vietoje "Bum" ar "amam" atsiranda "kito" (nukrito) ir "vagyk" (valgyk). Tetos ir seneliai, džiaugdamiesi ir žaisdami su vaiku, linksminasi atkartodami vaikiškus žodelius taip, kaip jie ir taria: "kito"? Imk - amam.". Kitaip tariant, praleisdami garsus, "r" keisdami į "J" ar "L", o kartais vėl prijungdami ir garsažodžių. Smagu visiems. Tik ar taip turėtų būti?
Paprastas pavyzdys: mokotės užsienio kalbos, įnirtingai kalate skirtingus žodžius, klausote TAISYKLINGO tarimo, žiūrite filmus, kuriuose kalbama be akcento, ieškote kuo aiškesnės, skaidresnės ir natūralesnės kalbos pavyzdžio, į kurį lygiuositės patys. Nepavysta iš pirmo karto, bet stengiatės, kad pavyktų iš penkto. Kas nutiktų, jei klausytumėte blogo pavyzdžio? Ruso, kalbančio angliškai su rusišku akcentu? Kalbėtumėte netaisyklingai ir perimtumėte blogo tarimo pavyzdį. Kitas klausimas, kas nutiktų, jei apverstumėm situaciją: Jūs, su savo dabartiniu tarimu, mokytumėte užsienietį jo kalbos? Nelogiška, tiesa?
Su vaikais viskas labai panašiai. Jie taria žodžius taip, kaip juos girdi, ir taip, kaip geba įvykdyti artikuliacinius judesius. Pavyksta ne iš karto, reikia laiko raumenis įpratinti dirbti, smegenis planuoti judesius... Tačiau rodydami taisyklingą pavyzdį, tardami taisyklingą žodį iškeliame aukštesnę kartelę kalbos tobulėjimui. Judame į priekį. Todėl padėkime vaikams kalbėti:
- Kalbėkite lėčiau, aiškiau.
- Kalbėkite trumpais sakiniais.
- Trumpinkite žodžius, sakykite juos be priešdėlių ar priesagų ("imk" - vietoje "paimk", ar "šuo", vietoje "šuniukas").
- Klausykite aplinkos garsų, iš klausos spėkite, kas tai?
- Leiskite vaikui pagalvoti, prieš atsakant į Jūsų klausimą.